Comunicate

Vă rugăm să vă verificaţi email-ul pentru a vă activa contul.

PACT solicită explicaţii publice pentru numirile lui Narcis Neaga şi Costin Mihalache. Pe mâna cui lăsăm autostrăzile din România?

Narcis Neaga, fost director la CNADNR între 2013 și 2015, sub mandatul căruia a fost închisă autostrada A1 Orăștie - Sibiu din cauza unor lucrări defectuoase, a fost numit la șefia Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNAIR), care se ocupă de marile proiecte rutiere și de realizarea autostrăzilor. De asemenea, Neaga a fost cercetat de DNA pentru abuz în serviciu în legătură cu un contract privind aceeaşi autostradă.

În decembrie 2015, domnul Narcis Neaga a fost destituit de la şefia CNADNR (scindată ulterior în  CNAIR şi CNIR) după ce Corpul de control al ministrului Transporturilor a identificat mai multe nereguli privind proiectul autostrăzii Orăştie-Sibiu, unde o porţiune de 200 metri trebuie demolată şi reconstruită.

Totodată, în mandatul lui Narcis Neaga au fost lansate câteva zeci de licitaţii pentru pregătirea unor proiecte de autostrăzi și drumuri expres, care ulterior au fost anulate.
De asemenea, domnul Neaga a luat decizia inexplicabilă de a lansa licitaţia pentru revizuirea studiului de fezabilitate pentru proiectul A1 Sibiu-Pitești la un preț derizoriu şi de a impune un termen nerealist de doar 6 luni pentru finalizarea acesteia, ignorând avertismentele Comisiei Europene, fapt care a dus la rezilierea contractului în anul 2017. Majoritatea experţilor din domeniul proiectării şi consultanţei rutiere susţin că sunt necesare minim 18 luni pentru realizarea un studiu de fezabilitate corespunzător pentru autostrada Sibiu-Pitești.

Află mai multe

Domnule Liviu Dragnea, legea anti-defăimare este paralelă cu democraţia

PACT pentru România a luat act cu profundă îngrijorare de declaraţiile preşedintelui PSD Liviu Dragnea privind necesitatea unei legi împotriva defăimării. O astfel de reglementare ar reprezenta un abuz deosebit de grav, încălcând una dintre libertăţile fundamentale ale cetăţenilor români – libertatea de exprimare.

Am vorbit cu mai mulţi colegi şi am convenit să lucrăm la o lege, nu ştiu dacă e nevoie de o legislaţie, la o lege care să reglementeze sau să dea posibilitatea statului român să sancţioneze aceste lucruri, pentru că aceşti oameni - gen Monica Macovei şi alţi europarlamentari care mint despre propria ţară, care defăimează propria ţară, aduc foarte multe deservicii şi noi din cauza asta pierdem suveranitate, pierdem demnitate, pierdem respect şi nu câştigăm absolut nimic”, a declarat Liviu Dragnea la un post de televiziune.

O lege împotriva defăimării este echivalentă cu cenzurarea opiniilor nefavorabile regimului – o practică specifică dictaturilor. Dreptul neîngrădit la liberă exprimare reprezintă fundamentul oricărei democraţii. Dreptul unui europarlamentar român dintr-un partid de opoziţie de a critica Guvernul României este egal cu cel al unui reprezentant al Puterii de a lăuda Executivul. Cenzura opiniilor este semnalul că un regim alunecă înspre totalitarism.

Află mai multe

PACT pentru România solicită autosesizarea CNCD cu privire la concedierea angajatei cu handicap locomotor de la Direcţia Pieţe din sectorul 4

PACT pentru România solicită Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării să demareze o anchetă cu privire la cazul Elenei Lefter, o persoană cu handicap locomotor care susţine că a fost concediată de Direcţia Pieţe, aflată în subordinea Primăriei Sectorului 4, pentru că nu ar fi vrut să se înscrie în PSD.


Potrivit OG 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare, republicată,“prin discriminare se înţelege orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţa, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice“.

PACT pentru România solicită astfel CNCD să demareze o anchetă şi să precizeze dacă în situaţia de mai sus:
a) nu s-a produs niciun fel de discriminare;

  1. b) persoana în cauză a fost discriminată pe bază de convingeri, refuzând înscrierea în principalul partid de guvernământ;
  2. c) a avut loc o discriminare multiplă, persoana fiind discriminată atât pe baza convingerilor, cât şi pe baza handicapului.

PACT îşi manifestă speranţa că decizia CNCD va fi una obiectivă şi neinfluenţată în niciun fel de factorul politic, mai ales în contextul ultimelor decizii controversate pe care Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării le-a luat, prin care a evitat să aplice sancţiuni împotriva membrilor partidului de guvernământ (inclusiv a premierului Viorica Dăncilă, în cazul declaraţiilor sale cu privire la bolnavii de autism).

Află mai multe

Singurul partid cu program pentru Europa: 9 propuneri pentru #europa9

Centenarul îi prinde pe toți românii într-un moment de cotitură. Trebuie să spunem lucrurilor pe nume: povestea României de azi este una tristă, cu un final necunoscut. Din Maramureș până la Giurgiu și de la Tulcea la Arad, suntem puși în situația de a reflecta cu privire la ameninţările la adresa viitorului nostru, în loc să sărbătorim împlinirile din trecut şi prezent. 4 milioane de români sunt refugiați economici, iar copiii lor cresc, de multe ori, fără părinți. Jumătate dintre români sunt analfabeți funcțional şi tot jumătate trăiesc cu toaleta în curte. Nu am construit autostrăzi aproape deloc. Calea ferată este aproape distrusă. Antreprenorii români sunt sufocaţi de o fiscalitate și de o birocrație înrobitoare. Justiția este sub asalt.

Generația noastră este obligată să schimbe finalul nefericit al acestei povești. Românii sunt un popor gospodar și pro-european prin excelență. Membrii PACT au vorbit cu mulţi dintre ei, dar și cu unii dintre cei mai cunoscuți experți din diverse domenii și au adunat cele mai importante și mai urgente 9 măsuri pentru reformarea Europei, după ce au studiat direcția geopolitică în care trebuie să ne îndreptăm.

România s-a dezvoltat în ciuda politicienilor și nu datorită lor. Aceștia încearcă să ne îndepărteze de Europa, pentru a-și servi propriile interese. Conflictul dintre ei și națiune este din ce în ce mai clar. În contrapondere față de eforturile politicienilor corupți de a izola România, lansăm programul politic pentru alegerile europarlamentare din 2019, având următorul mesaj principal: „Mai multă Europă în România, mai multă Românie în Europa”.

PACT crede că România poate deveni unul dintre liderii UE propunând o viziune coerentă în vederea reformării proiectului european. De aceea, sub hashtagul #europa9, PACT prezintă o listă de nouă propuneri în acest sens, care constituie prima iniţiativă românească de transformare a UE:

Află mai multe

România a ajuns ţara în care ministrul justiţiei apără corupţia. Solicităm demisia lui Tudorel Toader şi retragerea titlului de Doctor Honoris Causa care i-a fost acordat de Universitatea din Craiova

Prin decizia de a declanşa procedura de revocare a procurorului-şef al DNA, Laura Codruţa Kovesi, actualul ministru al Justiţiei Tudorel Toader a încetat să mai sprijine lupta împotriva corupţiei şi s-a transformat în avocatul grupului infracţional organizat instalat la conducerea României. De aceea, PACT pentru România îi solicită domnului acestuia demisia de urgenţă din funcţia pe care o ocupă în Guvern.  De asemenea, solicităm Universităţii din Craiova retragerea titlului de Doctor Honoris Causa acordat lui Tudore Toader în cursul anului trecut.

Auto-caracterizat drept “o somitate” în drept, ministrul Tudorel Toader şi-a făcut de ruşine breasla şi profesia aducând în sprijinul deciziei de revocare o serie de argumente care fie sunt nule din punct de vedere juridic, fie nesocotesc legea şi Constituţia:

- în ceea ce priveşte motivul absenţei procurorului-şef al DNA în faţa comisiei care a anchetat alegerile prezidenţiale din anul 2009, ministrul justiţiei nu ţine cont de faptul că se desfăşoară în prezent o anchetă a Inspecţiei Judiciare, iar CSM nu a luat încă o decizie în acest sens;

- ministrul justiţiei invocă drept motiv pentru revocarea procurorului-şef al DNA presupusul conflict juridic între Guvern şi DNA în cazul dosarului Belina, deşi Curtea Constituţională a României a decis că acest conflict nu există; de asemenea, "Belina" este un dosar în curs, iar pronunţarea ministrului justiţiei asupra acestuia poate influenţa ancheta;

- alt argument invocat este acordarea de interviuri unor instituţii de presă internaţionale – practic, “delictul” procurorului-şef al DNA este că a exprimat poziţia instituţiei pe care o conduce în mod liber şi neîngrădit, ceea e reprezintă un drept fundamental garantat prin Constituţie;

- de asemenea, ministrul justiţiei susţine că procurorul-şef al DNA “a afectat imaginea României şi a dezinformat forurile europene”, o acuzaţie  absurdă, de sorginte naţional comunistă, care nu poate fi susţinută prin logică elementară; DNA este o instituţie ale cărei realizări au fost remarcate de nenumărate ori de către forurile europene, iar Uniunea Europeană prezintă DNA drept unul dintre cele cinci exemple de bune practici în lupta împotriva corupţiei;

- este menţionată şi lipsa de implicare a procurorului-sef DNA în identificarea si eliminarea comportamentelor abuzive presupuse a fi comise de procurori; cu alte cuvinte, ministrul justiţiei  recunoaşte că aceste comportante sunt presupuneri, dar reclamă lipsa sancţionării acestora, în lipsa concluziilor unei anchete;

 - sunt menţionate "arestări nelegale", cu toate că legalitatea unei arestări poate fi decisă doar către o instanţă de judecată sau CSM.

Află mai multe

„Viabilitatea” PNDL, minciuna sfruntată din realitatea paralelă a PSD

PACT pentru România a luat act cu surprindere şi profundă indignare de declaraţiile doamnei prim-ministru Viorica Dăncilă privind „viabilitatea” Programului Naţional de Dezvoltare Locală, care, potrivit domniei sale, ar trebui continuat.


Într-un discurs ţinut la Asociația Comunelor, doamna premier l-a lăudat pe şeful său politic Liviu Dragnea pentru înfiinţarea PNDL şi a susţinut continuarea acestui program. „Viabilitatea PNDL 1 introdus de domnul Liviu Dragnea ca ministru al Dezvoltării ne-a dat certitudinea că acesta trebuie continuat. Este un program de care depind şansele multor localităţi. În 2017 s-au semnat pe PNDL 2 ordine de finanţare pentru proiecte în valoare de 30 miliarde de lei", le-a transmis aceasta primarilor de comune.

 

„Viabilitatea” PNDL există însă doar în realitatea paralelă a PSD, numeroase rapoarte – inclusiv din partea Curții de Conturi a României – semnalând nereguli grave în funcţionarea acestuia. Aceste analize amănunţite ale acitivităţii Programului Naţional de Dezvoltare Locală scot în evidenţă o serie de probleme majore privind etapa procedurală de pregătire a cererii de finanțare și documentația tehnică aferentă, precum: lipsa documentelor justificative / a studiilor tehnice,  documentație tehnică inadecvată/insuficientă, erori în bugetul proiectului (deviz general),  lipsa planurilor principale , nerespectarea standardelor de cost, lipsa documentelor privind proprietatea / bunurile imobile, certificat de urbanism (CU) inexistent / expirat / incomplet. Totodată, rapoartele confirmă şi alte nereguli majore privind întregul proces, precum: metodologie neclară de alocare a bugetului pe județe, model neclar de selecție a proiectelor, suprapunere cu alte programe, sistem dual de depunere a cererilor de finanțare, calendar de pregătire incompatibil cu programul anual, slabă monitorizare a execuției proiectelor, lipsa monitorizării în perioada post-execuție.

Află mai multe

Onoraţi judecători ai CCR, nu acceptaţi tentativa de mituire a PSD-ALDE!

PACT pentru România se opune ferm modificărilor aduse miercuri, 14 februarie, legii 47/1992 privind organizarea și funcționarea CCR, potrivit cărora judecătorii nu pot fi urmăriți penal, reținuti, arestați preventiv și nici trimiși în judecată decât cu votul a două treimi dintre ei, adică 6 dintre cei 9 judecători. De asemenea, modificările prevăd şi alte privilegii pentru aceştia: dacă un judecător a fost numit pe un rest de mandat mai mic de cinci ani al unui coleg, el poate fi ales pentru încă un mandat întreg, de nouă ani; totodată, după expirarea mandatului, un judecător al CCR poate deveni avocat sau notar fără a mai da examen și beneficiază de o pensie specială consistentă. Această “superimunitate” acordată judecătorilor CCR a fost adoptată de Senatul României cu 81 voturi „pentru”, 19 voturi “împotrivă” şi 4 abţineri. Ulterior, opoziţia parlamentară a anunţat că va contesta legea chiar la CCR.

PACT pentru România consideră că “superimunitatea” pe care majoritatea PSD-ALDE  a acordat-o CCR încalcă alineatul (1) din art. 16 al Constituţiei României, care prevede că “Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări”. Adoptarea modificărilor aduse legii 47/1992 privind organizarea și funcționarea CCR de către Senat reprezintă de fapt o formă de mituire a judecătorilor Curţii, în condiţiile în care multe legi importante pentru majoritatea parlamentară, inclusiv cele privind funcţionarea justiţiei, vor primi în curând un verdict de constituţionalitate.

Află mai multe

Democracy in Peril in Romania: What Is Actually Happening and How You Can Help

Dear Sir/Madam:

As American/European/other citizens, we have a duty toward our country and the free world: to fight tyranny and injustice, wherever they may be.

I am writing today to ask you to take a stand regarding the current fight against the rule of law and freedom in Romania, a European country freed from communism almost 30 years ago, in a Revolution that ended with over 1,100 dead. Romania is now a democratic country, a strategic partner of the United States, and a member of NATO and of the European Union. Romania has adhered to a set of values and principles that free world is based on: democracy, liberty, pluralism, rule of law. The Romanian society has internalized and deeply believes in these values, and the millions of Romanians who have protested over the past year had a clear message to the entire world: “we care about democracy and justice, we want to belong in a free and democratic Europe, and we care about the transatlantic partnership.”

Romania is now at a turning point: its freedom and democracy, gained with so many sacrifices in 1989, can be lost in the hands of a gang of corrupt politicians.  The Government of Romania is pushing changes to the legislation that governs the justice system, after considerable progress in the fight against high-level corruption over the past decade. The effects of this fight are felt directly by the highest-ranking politicians in Bucharest and around the country, who are under investigation, arrested, or serving time in jail. This is the obvious reason why they now want to soften the legislation and bring the judicial system under their political control. Adopting the proposed so-called justice reforms would be a flagrant violation of the principle of checks and balances and a fatal assault on Romania’s democracy, equivalent to a state capture. We have already seen this unfold in Hungary and Poland, and, of course, we have every reason to believe that the recipe has been carefully prepared in Moscow.

Află mai multe

Apelul PACT către cetăţenii din întreaga lume: Nu ne lăsaţi să devenim următoarea Ungarie sau Polonie! #freeRO

Sâmbătă, 20 ianuarie, membrii PACT s-au alăturat zecilor de mii de protestatari din întreaga ţară pentru a le transmite “liderilor” PSD-ALDE următorul mesaj: #freeRO - vrem să trăim în continuare într-o ţară liberă.

După Revoluţia din 1989 şi demararea procesului de integrare euro-atlantică, România a aderat nu numai la nişte structuri suprastatale, ci şi la un set de valori şi principii pe baza cărora s-au clădit organizaţii precum NATO sau Uniunea Europeană: democraţie, libertate, pluralism, domnia legii. Societatea românească a înţeles şi a adoptat aceste valori, iar zecile de mii de români care au ieşit sâmbătă în stradă vor să le apere, pentru că ştiu că viitorul lor poate fi doar alături de partenerii noştri de la Vest.

România se află acum într-un punct de cotitură: libertatea şi democraţia câştigate cu atâtea sacrificii în 1989 pot fi pierdute din cauza lăcomiei unei găşti de incompetenţi corupţi. Adoptarea legilor justiţiei ar însemna o încălcare flagrantă a principiului separării puterilor în stat şi un atentat fatal la democraţie, echivalent cu capturarea statului, aşa cum s-a întâmplat în Polonia. Credem că populismul şi corupţia sunt pericole prezente pe întreg globul şi de aceea facem apel către toţi cetăţenii acestei lumi să ne vină în ajutor: să vorbească cu aleşii lor despre situaţia din România şi să nu permită ca ţara noastră să fie abandonată din nou în întunericul tiraniei în care părinţii şi bunicii noştri au crescut. Suntem încrezători că solidaritatea cetăţenilor liberi poate fi mai puternică decât interesele unei găşti de politicieni lipsiţi de principii.

Află mai multe

Dragi români, nu cădeţi în capcana lui Liviu Dragnea: inamicul democraţiei rămâne PSD, nu Klaus Iohannis

PACT pentru România consideră că decizia domnului Preşedinte al României Klaus Iohannis de a accepta persoana nominalizată de PSD-ALDE pentru poziţia de premier (Viorica Dăncilă) este cea corectă. Deşi nu a fost o alegere uşoară, acestă opţiune a fost totuşi cea mai puţin periculoasă pentru democraţia din România.

În contextul actual, în care majoritatea PSD-ALDE urmăreşte subordonarea politică a justiţiei şi capturarea statului, miza fundamentală este împiedicarea adoptării legilor justiţiei. În eventualitatea suspendării lui Klaus Iohannis, cu Călin Popescu Tăriceanu preşedinte interimar fie doar şi pentru 30 de zile, acest lucru ar fi putut deveni o realitate în următoarele luni.

Criza declanşată în mod intenţionat de Liviu Dragnea, cu costuri uriaşe pentru România, a avut un dublu scop: nu doar înlăturarea unui premier care nu-i era totalmente fidel, ci şi provocarea Preşedintelui României de a forţa şi eventual depăşi limitele Constituţiei, pentru a motiva suspendarea sa. Reamintim că există o decizie a CCR care limitează spaţiul de manevră al Preşedintelui în ceea ce priveşte acceptarea unui premier propus de o majoritate parlamentară:

Decizia 80/2014 CCR, art 319: De aceea, Preşedintele României, neputând avea rol de decident în această procedură, ci de arbitru şi mediator între forţele politice, are doar competenţa de a desemna drept candidat pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care deţine majoritatea absolută a mandatelor parlamentare sau, în cazul în care nu există o asemenea majoritate, pe reprezentantul propus de alianţa politică sau partidul politic care poate asigura susţinerea parlamentară necesară obţinerii votului de încredere al Parlamentului.

PACT pentru România consideră că propunerea doamnei Viorica Dăncilă este una ruşinoasă, domnia sa neavând nici compentenţele, nici anvergura politică pentru a fi premier. Realizările sale ca europarlamentar sunt aproape inexistente, iar unicul criteriu după care a fost selectată pentru funcţia de prim-ministru este loialitatea faţă de liderul partidului, Liviu Dragnea. Cu toate acestea, unicul responsabil pentru performanţa sa şi a Guvernului pe care îl va conduce este PSD şi nu Preşedintele Klaus Iohannis. În momentul de faţă, şeful statului este singurul actor politic care nu este controlat de PSD şi poate împiedica transformarea ţării în moşia personală a lui Liviu Dragnea.

Află mai multe